Texter som säljer – en guide

By 2020-05-25 June 4th, 2020 Inbound marketing, Marknadsföring
Texter som säljer

Att skriva texter som konverterar kan låta svårare än det är, men det kan faktiskt kokas ner till fem steg. I denna artikel ger vi på Buzzlemedia våra tips och trix att tänka på när man skriver sin copy! 

Struktur

Friends, Romans, countrymenlend me your ears“, var Marc Anthonys första replik i Shakespeares pjäs “Julius Caesar”. Det är ett väldigt fint exempel på klassisk retorik där man gör en inledning och får de som lyssnar att bli intresserade, välvilliga och villiga att lära sig. Så, av denna dramernas drama lär vi oss att: 

  • Skriva ett bra intro till artikeln och att göra det fångande. 
  • Att komma till poängen snabbt: vad kan du erbjuda läsaren och vad kan den lära sig? 
  • Precis som i ett tal så ska en text också vara strukturerad. 

I dag läser vi mindre men scannar en text desto mer. Så texten ska vara lätt att läsa. Korta paragrafer, titlar och undertitlar ska snabbt kunna ge en överblick för läsaren att bilda sig en uppfattning vad varje sektion handlar om. Förenkla gärna med listor. 

I början av texten ska man placera det som fångar läsaren och den ska ge läsaren det den vill ha. Bloggbesökare är inte och läser ditt copy av en slump utan de vill ha information, lösningar på problem eller letar efter en produkt. Så ta upp det viktigaste av texten först och högt upp på sidan. 

Läsaren

Det är väldigt viktig – vi kan inte understryka det nog – att skriva med en tänkt läsare i åtanke och att känna till sin målgrupp som man skriver för. Men, hur går man tillväga egentligen? Man får en bra början genom att svara på de här frågorna: 

  • Har vi information om vår målgrupp, vem den är och var den hämtar sin information? 
  • Vad vill vår målgrupp veta och vilka problem har den som vi kan lösa? 

Ett väldigt bra första steg är att arbeta datadrivet. Här kan man fråga säljteamet i sin organisation, titta på leads och kunder i sitt CRM eller plocka ut vilka som besöker er sajt och som sedan köper av er. Att också göra marknadsundersökningar eller en konkurrentanalys är bra taktiker för att lära sig så mycket som möjligt om sina befintliga eller potentiella kunder.  

Ett annat sätt är att helt enkelt skapa en fiktiv kund – en Buyer Persona (den kan vara baserad på vekliga kunder eller en drömkund”) som representerar er tilltänkta läsare. 

SEO

Vi på Buzzlemedia drar ofta ett likhetstecken mellan content och SEO. Vad menar vi med det? För ett tag sedan var det väldigt viktigt att ligga på plats ett på Google och man fokuserade på sökord och skrev kortare inlägg, alla överoptimerade för sökmotorer. Nu har tiderna förändrats.

SEO är inte längre att ranka högt för sökord. Det handlar istället om att er målgrupp ska hitta er för att få hjälp med de problem de är ute efter att lösa. Att ranka för ämnen istället för specifika sökord menar vi är vägen framåt år 2020.

  • Sökordsanalys. Starta med att brainstorma och utgå ifrån er målgrupp. Vilka ämnen är den intresserade av och vad pratar den om och hur?  
  • Du bör även gå bakvägen och titta i ert Search Console i Google Analytics och se på vilka sökord ni får trafik genom och vad som konverterar. Det kan ge er uppslag på copy ni vill skriva om eller tvärtom – vad ni inte vill skriva om eller har artiklar som ni syns dåligt och som ni vill förbättra med bra artiklar.  
  • En annan bra utgångspunkt är att förstå avsikten bakom de olika sökningarna. Om man själv gör en sökning på Google och ser att många av resultaten är guider eller sidor om info, då är avsikten bakom denna sökfras att lära sig mer. Om det å andra sidan ger resultat som t ex produktsidor, då signalerar detta sökord att det är kopplat till en sen fas i kundresan där nästa steg blir ett köp eller att ta in offerter. 

Att identifiera vilket content som genererar trafik och vilket content som genererar leads eller försäljning är mycket viktigt för konverteringar. 

Stil

För att texten ska konvertera är stilen på din artikel A och O!  Det är bra att utgå ifrån dessa punkter: 

  • Skriv gärna i andra person (du-form) för att engagera läsaren 
  • Änvänd gärna infographics, bilder och bulletpoints 
  • Korta ner dina meningar genom att ta bort onödiga ord och fraser. 
  • Försök att undvika besserwisserjargon 
  • Upprepa dig inte 

…och håll det vänligt En artikel ska vara välkomnande, upplyftande och varm. Skriv lätt och var gärna personlig – då minns läsaren dig! 

Call-to-Actions

Det viktigaste av allt – för att din text ska kunna sälja – är att använda engagerande “Call to Actions” (CTA). Vare sig det handlar om att få en kommentar, attrahera följare eller sälja en produkt så ska det tydligt framgå vad en “Call to Action” vill att besökaren ska göra. Den ska gärna väcka uppmärksamhet och stå ut ifrån din copy. Även om din artikel ger mervärde för läsaren så att den vill dela den eller om din produkt är ett kap – så måste få läsaren förstå hur den kan dela eller köpa!

Alltså, content som är brett och generellt skrivet fungerar ej längre! Du ska utbilda dina potentiella kunder i specifika kategorier i ditt ämne, göra det med intressanta artiklar och gör det med stil – det är det som driver konverteringar.

Peder Grönvall

Author Peder Grönvall

More posts by Peder Grönvall