Hur tillverkare kan använda digital marknadsföring för att ersätta mässor och utställningar

Hur tillverkare kan använda digital marknadsföring för att ersätta mässor och utställningar

För tillverkningsindustrin är mässor en stor del av marknadsföringsstrategin. På mässor kan företagen skapa varumärkesmedvetenhet, nätverk med influensers och sälja direkt till kvalificerade kunder. Så vad händer när det inte går att gå på mässor?

Digital marknadsföring blir ett ovärderliga verktyg.

Digital marknadsföring gör att du kan möta potentiella köpare när och var de söker. Det finns ett antal taktiker som kan implementeras, men de två vi fokuserar på här är webinars och videomarknadsföring.

Webinar produktion

GoToMeeting definierar ett webinar som “ett online-seminarium som förvandlar en presentation till en realtidskonversation var som helst i världen.” Ditt företag kan vara värd för ett webinar och ni kan bjuda in andra branschaktörer till ett webinar i stället för en mässa. Tänk på att bara för att evenemanget är digitalt så betyder det inte att mindre arbete bör läggas på strategin.

Här är några saker du bör tänka på i ditt planeringsarbete:

Vad kommer webinariet att täcka?

Välj fängslande ämnen som era kunder verkligen är intresserade av. Beroende på din tillverkningsnisch kan du överväga att diskutera branschtrender, produktinnovationer, förbättra ineffektivitet, minska avfall och / eller kostnader och mer.

När kommer det sändas?

Bestäm den bästa dagen och tiden för att hålla ert webinar. Se till att du tar hänsyn till olika tidszoner när du gör det.

Hur ska det levereras det till deltagarna?

Bestäm vilken webinarprogramvara som ska använda för att leverera presentationen. Var uppmärksam på de funktioner som varje plattform erbjuder. Till exempel:

  • Tillgängliga integrationer (CRM, webbplats, Sociala medier etc)
  • Registreringsgränssnitt
  • Hur många presentatörer det stöder
  • Hur många deltagare kan ansluta
  • Skärmdelningsfunktioner
  • Enkäter / undersökningar
  • Livechatt
  • Analytics
  • Inspelning
  • Och mer

Några av våra favoritplattformar är GoToWebinar, Teams Live Events och Zoom.

Vilka kanaler ska vi använda för att marknadsföra det?

Se till att du marknadsför ert webinar på rätt platser och vid rätt tidpunkter. Vill du bjuda in din befintliga kundbas? Skjut iväg en e-postinbjudan. Vill du nå nya kunder? Dela inbjudan i relevanta LinkedIn-grupper.

Du kan också överväga att marknadsföra via annonser. Den huvudsakliga takeawayen är att se till att du marknadsför tillräckligt långt i förväg för att ge potentiella deltagare god varsel.

Vad händer efter?

Ditt marknadsföringsarbete bör inte avslutas när webbseminariet gör det. Se till att du har en plan på plats för att nå deltagare (och andra intresserade) även efter det.

Här är några steg som du kanske vill inkludera i din plan:

  • Ta inspelningen från livewebinariet och gör det till ett on-demand-webinar.
  • Stäng “on-demand webinar” bakom en landningssida med ett formulär för att kräva att användare fyller i information innan de tittar.
  • Skicka ett uppföljningsmejl till deltagare med en uppspelningslänk och ett “tack för deltagandet” -meddelande.
  • Skicka “registranter” som inte deltog i ett uppföljningsmejl med en länk till “on-demand webinar”.
  • Marknadsför “on-demand webinar” på sociala medier.

Du vill också se till att du följer bästa praxis när du marknadsför och genomför ditt webinar. Här är några tips:

  • Se till att du väljer en engagerande talare som värd för webbseminariet.
  • Skapa en agenda och var noga med att kommunicera vad webinaret kommer att täcka i ditt marknadsföringsarbete.
  • Planera en “testkörning” så att allt går smidigt.
  • Spara tillräckligt med tid för frågor.

Videomarknadsföring

Om du inte har tid eller resurser att lansera ett webinar ännu, kan du överväga att investera i videomarknadsföring som ett alternativ. Videomarknadsföring är ett av de bästa sätten att ge en visuell introduktion eller demonstration av era produkter eller tjänster.”

Konsumenter köper inte från företag; de köper från människor. Video är ett utmärkt sätt att både humanisera och personifiera ert budskap – och när du börjar med en story kan video få en kraftfull inverkan.

Här är några typer av videor att tänka på när du bygger din strategi:

Bloggvideor

Ta höjdpunkter från de bästa blogginläggen och gör dem till snabba 30 sekunders videor som du kan marknadsföra på sociala medier.

Virtuella rundturer

Ge potentiella kunder en titt “bakom kulisserna” på ditt produktionsutrymme med en virtuell rundtur. Visa dem hur teamet producerar era produkter och tjänster.

Instruktionsvideor

Spela in instruktionsvideor för att visa användare hur man installerar specifika produkter, hur man felsöker maskiner och mer.

Produktdemo-videor

Illustrera hur era mest populära produkter fungerar genom att visa dem in-action.

Produktgranskningsvideor

Hitta verkliga kunder som granskar era produkter på video. Be dem markera vilka problem era produkter hjälpte dem att lösa.

Intervjuer

Intervju teammedlemmar och ställ frågor som visar deras expertis.

Vittnesmål och case

Förvandla skriftliga kundrecensioner och befintliga case till videor.

“Före och efter” videor

Spela in “före och efter” -videor med kunder som köpte er lösning.

Slutligen, överväg att integrera video i dina e-postmeddelanden till potentiella och befintliga kunder.

Abbe El-Madhoun

Författare Abbe El-Madhoun

Fler inlägg av Abbe El-Madhoun