Digital marknadsföring: Strategier, kampanjer och kanaler för att komma igång

By 2020-06-17 June 19th, 2020 Marknadsföring
digital marknadsföring

Den ultimata introduktionen till digital marknadsföring: vad det är, hur man gör det bra och vart det är på väg.

Vad är digital marknadsföring?

Detta är ett enormt ämne, så låt oss börja med att definiera exakt vad vi menar när vi pratar om digital marknadsföring.

Digital marknadsföring är ett paraplybegrepp för företagens digitala marknadsföringsinsatser.

Många företag utnyttjar digitala kanaler som Google, sociala medier, e-post och deras webbplatser för att få kontakt med sina nuvarande och blivande kunder. Många företag fokuserar på online (eller digitala) kanaler via offline-marknadsföringstaktik eftersom det gör att de kan nå sin ideala målgrupp där de redan tillbringar större delen av sin tid: online.

Från webbplatsen till sociala mediekanaler – digital reklam, e-postmarknadsföring och därutöver – det finns ett enormt spektrum av taktik och tillgångar som faller under paraplyet för digital marknadsföring. Ändå har de bästa digitala marknadsförarna en tydlig bild av hur varje tillgång eller taktik stöder deras övergripande mål.

Fördelarna med digital marknadsföring

Låt oss gå rakt på sak; varför ska du börja använda digital marknadsföring?

Det finns oändliga skäl till varför digital marknadsföring är en utmärkt lösning för så många företag. Här är de två som kommer att ha störst inverkan på hur du marknadsför och säljer till era kunder.

1. Nå rätt personer, på rätt plats, vid rätt tidpunkt

Internet är din gateway till människor som en dag kan bli kunder. Med en online-närvaro kan företag nå många fler av de rätta personerna än genom att marknadsföra företag enbart offline. Och om det görs på rätt sätt kan du nå de som troligen kommer att bli kunder i rätt ögonblick.
Reklampost och kalla samtal fungerar fortfarande men är föråldrade taktiker som ofta kostar mer än de smakar. Dessutom spenderar vi alltmer tid på internet och använder våra smartphones till nästan allt. Det är den hårda sanningen: de flesta kommer att sakna den tryckta annonsen eller broschyren du försöker lägga framför dem eftersom de är för upptagna med att titta på en digital skärm. Antingen det, eller så har de medvetet lärt sig ignorera allt som ser för mycket ut som en annons.

2. Få mätbara resultat som underlag för din strategi

En annan stor fördel är att digital marknadsföring gör det möjligt för marknadsförare att se exakta resultat i realtid. Om du någonsin har lagt en annons i en tidning vet du att det krävs en mycket sofistikerad och tidskrävande metodik för att mäta vilken påverkan annonsen har på företaget. Å andra sidan, med digital marknadsföring, kan avkastningen mätas på nästan alla aspekter av marknadsföringsinsatserna med analysprogramvara som Google Analytics.

Marknadsföring har alltid handlat om att skapa en koppling till målgruppen på rätt plats, vid rätt tidpunkt. Idag är det online och det betyder att digital marknadsföring bör vara ett primärt fokus för alla företag.

Vilken roll har digital marknadsföring för ett företag och vilka typer finns det?

Medan traditionell marknadsföring kan finnas i tryckta annonser, telefonkommunikation eller fysisk marknadsföring sker digital marknadsföring elektroniskt och online. Detta innebär att det finns oändliga möjligheter för företag och varumärken inklusive e-post, video, sociala medier osv.

Här är några av de vanligaste tillgångarna och strategierna för digital marknadsföring som företag använder för att nå potentiella kunder online:

Tillgångar för digital marknadsföring

Nästan allt kan vara en digital marknadsföringstillgång. Det behöver helt enkelt vara ett marknadsföringsverktyg som används online. Med det sagt är det många som inte inser hur många digitala marknadsföringstillgångar de har till sitt förfogande. Här är bara några exempel:

  • Webbplatsen
  • Märkta tillgångar (logotyper, ikoner, akronymer osv.)
  • Videoinnehåll (videoannonser, produktdemos, etc.)
  • Bilder (infografik, produktbilder, företagsfoton osv.)
  • Skrivet innehåll (blogginlägg, e-böcker, produktbeskrivningar, vittnesmål osv)
  • Onlineprodukter eller verktyg (SaaS, kalkylatorer, interaktivt innehåll osv)
  • Recensioner
  • Sociala mediesidor

Som du antagligen kan föreställa dig nuddar den här listan bara ytan. Men de flesta digitala marknadsföringstillgångarna kommer att falla in i en av dessa kategorier och smarta marknadsförare kommer ständigt med nya sätt att nå kunder online, så listan fortsätter att växa!

Strategier för digital marknadsföring

Här är några av de strategier de flesta företag använder:

PPC-annonsering

PPC-annonsering (Pay-per-Click) är faktiskt en bred term som täcker alla typer av digital marknadsföring där företag betalar varje gång någon klickar på en annons. Till exempel är Google Ads en form av PPC-annonsering som kallas “betald sökannonsering”. Facebook annonser är en annan form av PPC-annonsering som kallas “betald annonsering på sociala medier”.

Betald sökannonsering

Google, Bing och Yahoo låter företag placera textannonser på deras sökresultat (SERP). Betald sökannonsering är ett av de bästa sätten att rikta in sig på potentiella kunder som aktivt söker efter en produkt eller tjänst.

Sökmotoroptimering (SEO)

Företag som inte vill betala för att dyka upp i sökresultaten kan använda sökmotoroptimering (SEO) för att ranka sidor eller blogginlägg organiskt. De behöver inte betala för varje klick men att få en sida att ranka tar vanligtvis ganska lång tid, kräver ansträngning och det finns inga garantier.

Betald annonsering på sociala medier

De flesta sociala medieplattformar som Facebook, Instagram, LinkedIn och Snapchat gör att företag kan visa annonser på deras webbplats eller app. Betald annonsering på sociala medier är bra för att skapa medvetenhet hos en målgrupp som kanske inte känner till ett företag, produkt eller tjänst.

Marknadsföring på sociala medier

Liksom SEO är sociala medier marknadsföring gratis, det organiska sättet att använda sociala medier plattformar som Facebook eller LinkedIn för att marknadsföra ett företag. Och precis som SEO tar det mycket mer tid och ansträngning att marknadsföra företag på sociala medier, men på sikt kan det ge mycket billigare resultat.

Konverteringsoptimering (CRO)

Konverteringsoptimering (CRO) är konsten och vetenskapen med att förbättra företagets användarupplevelse online. För det mesta använder företag CRO för att få fler konverteringar (leads, chattar, samtal, försäljning osv.) Från sin befintliga webbplatstrafik.

Content Marketing

Innehållsmarknadsföring är en annan ganska bred digital marknadsföringsterm. Innehållsmarknadsföring täcker alla digitala marknadsföringsinsatser som använder innehåll (blogginlägg, infografik, e-böcker, videor osv.) Syftet är att skapa varumärkesmedvetenhet eller driva trafik, leads eller försäljning.

Native Annonsering

Föreslagna artiklar, oftast i slutet av en artikel kallas för native annonsering. Oftast omfattas native annonsering av innehållsmarknadsföring eftersom de använder innehåll för att locka klick. Denna typen av annonser vara lite svåra att upptäcka eftersom de vanligtvis blandas med rekommendationer för icke-betalt innehåll … men det är också poängen.

E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är den äldsta formen för digital marknadsföring och den fortsätter att vara effektiv. De flesta företagen använder e-postmarknadsföring för att annonsera specialerbjudanden, lyfta fram innehåll (ofta som en del av innehållsmarknadsföring) eller marknadsföra ett evenemang.

Affiliate marknadsföring

Affiliate-marknadsföring betalar i princip någon annan (en person eller ett företag) för att marknadsföra produkter och tjänster på deras webbplats.

Som du kan se ovan finns det många olika sätt att marknadsföra ett företag online. Det är anledningen till att många företag antingen anlitar en byrå för att hantera sina digitala marknadsföringsinsatser eller har ett internt marknadsföringsteam.

Fungerar digital marknadsföring?

Digital marknadsföring är ett bra alternativ för alla företag. Här på Buzzlemedia har vi använt digital marknadsföring för att hjälpa alla typer av företag att växa – från lokala företag till internationella och därefter. Om du vet vem du vill nå kan du använda digital marknadsföring för att inrikta dig på vem som helst, var som helst.

Med det sagt är det också bra att veta att vissa typer av företag kommer att dra fördel av vissa typer av kanaler. Låt oss ta en titt på vilka strategier som tenderar att fungera bäst för företag inom B2C samt företag inom B2B:

B2C-företag

Generellt är B2C marknadsföring mycket billigare. Det vara svårt att sälja en borrmaskin för 150 000 kronor till en småbarns mamma men ett par barnbyxor från Polarn & Pyret för 199 kr är en ganska enkel försäljning.

Och eftersom B2C-företag inte försöker sälja otroligt dyra produkter eller tjänster så behöver de inte stora säljteam eller komplicerade marknadsföringstrattar (funnels). Allt de behöver göra är att få sina produkter eller tjänster framför rätt målgrupp med rätt meddelanden och resten bör ta hand om sig själv.

Därför är det främsta målet för de flesta B2C-företag att få trafik till och genom sin marknadsföringstratt. Om du lyckas få småbarns mamman att besöka din e-handel som säljer barnkläder och sedan erbjuder henne ett spännande plagg, finns det en god chans att hon kommer att handla. Varumärkesmedvetenhet och förtroende är alltid bra men är inte ett hinder för att få en försäljning.

Med det i åtanke ser B2C-företag ofta bra resultat från marknadskanaler med högre tratt som till exempel marknadsföring på sociala medier eller annonsering på sociala medier. Dessa kanaler gör ett bra jobb med att få företag framför potentiella kunder som annars inte känner till att företaget existerar.

Att komplettera med andra digitala marknadsföringsstrategier som sökannonsering eller SEO är alltid en bra idé men om du måste välja en kanal att börja med är annonser på sociala medier eller sociala medier marknadsföring bra alternativ för B2C.

B2B-företag

Däremot är sökannonsering ett bra alternativ för B2B-företag. De flesta B2B-företag har mycket specifika nischgrupper som kan vara svåra att nå med sociala medier. Men om ditt företag säljer en borr för 150 000 kr och någon söker efter “diamant-tippad oljeborrtillverkare”, vill du vara det första resultatet de ser. Du betalar givetvis mer per klick än vad du skulle göra med sociala medier men med en prislapp på 150 000 kronor är det pengar som spenderas väl.

Dessutom har de flesta B2B-företag en mycket längre och mer involverad försäljningscykel än B2C-företag. Om företaget säljer en maskin för 150 000 kr kommer de flesta förmodligen inte direkt ringa och säga “Jag vill ha en.” Därför är långsiktiga strategier som involverar innehållsmarknadsföring eller e-postmarknadsföring ofta nödvändiga för att få en affär.

Naturligtvis kommer den rätta blandningen av taktik att variera från bransch till bransch och företag till företag, men att helt enkelt jämföra B2C med B2B hjälper till att belysa hur olika strategier kan vara bättre för vissa företag. Alla strategier fungerar inte för alla företag men genom att prova lite olika sätt bör du kunna identifiera den mest lönsamma strategin för ditt företag.

Hur kommer jag igång?

Den goda nyheten är att det är ganska enkelt att komma igång med digital marknadsföring. De flesta annonsplattformarna gör det enkelt att registrera sig och skapa sin första kampanj (det är så de tjänar pengar). Här är några länkar till nybörjarguider för flera olika digitala marknadsföringsstrategier:

Betald sökannonsering
Sökmotoroptimering (SEO)
Betald annonsering på sociala medier
Sociala medier marknadsföring
Konverteringsoptimering
Innehållsmarknadsföring
E-postmarknadsföring

Kärnan i varje framgångsrik digital marknadsföringskampanj är dock ingen guide. Oavsett vilka strategier du väljer att använda måste dessa två frågor först besvaras:

1. Hur mycket behöver företaget tjäna?

För att ta reda på hur mycket du behöver spendera på digital marknadsföring måste du först klargöra vad målet är. Hur digital marknadsföring används kan variera ganska mycket beroende på om det ultimata målet är att driva trafik, konverteringar eller leads, försäljning eller en viss avkastning (ROI).

Klick och till och med konverteringar är bra men ett företag tjänar inte pengar på klick (tvärtom spenderar du faktiskt pengar på klick) eller konverteringar. Företaget måste sälja för att vara lönsamt och därför bör ROI vara målet.

Med det i åtanke är det första som behöver avgöras innan du bestämmer vad budgeten ska vara att bestämma hur mycket försäljning eller intäkter företaget vill ha. När du väl vet det kan informationen användas för att avgöra hur mycket annonsutgifter det kommer att krävas för att nå det intäktsmålet.

2. Vem marknadsför du till?

När du vet hur mycket pengar företaget vill tjäna på digital marknadsföring måste du identifiera vem du marknadsför till. Detta är kritiskt eftersom olika personas kräver olika marknadsföringsmetoder. Och ännu viktigare, olika personas förvandlas till olika typer av kunder.

Om du inte förstår dina personas kan du inte skapa en effektiv digital marknadsföringsstrategi!

Om det finns ett säljteam kan du prata med för att skapa en persona, det är trots allt de som pratar mest med kunderna.

Men det händer att till och med att prata med ditt säljteam och research inte räcker för att verkligen komma på den detaljnivå som behövs för att sätta ihop en effektiv digital marknadsföringsplan. För att göra det rätt måste du ta telefonen och ringa kunder själv.

Fråga hur de hittade er, varför de konverterade och vad som övertygade dem att handla av er. Denna information ger dig massor av inblickar i din marknadsförings- och försäljningsprocess som kan användas för att både förbättra prestandan för annonsering och välja marknadsföringsbudget.

Andra viktiga frågor att besvara är:

  • Vad är kunderna värda?
  • Hur mycket behöver du spendera för att nå dina mål?

Hur skiljer sig digital marknadsföring på mobil?

Som du antagligen kan föreställa dig skiljer sig digital marknadsföring på mobilen mycket från digital marknadsföring på datorn. Idag är dessa skillnader särskilt viktiga eftersom smartphones nu är den primära enheten som folk använder för att surfa på internet.

Med 60% av internetaktiviteten på mobila enheter har övergången från stationär till mobil haft en stor inverkan på digital marknadsföring.

Förra året tog Google bort sidofältannonserna på sina resultatsidor för att skapa en jämn upplevelse mellan mobil och desktop. Facebook annonser visar fortfarande sidofältannonser på desktop men visar bara in-stream-annonser på mobil. Kortare blogginlägg överträffar längre blogginlägg på mobil … och listan över skillnader fortsätter och fortsätter.

I dagens digitala marknadsföringsvärld är det en bra idé att utgå från att människor kommer att möta din marknadsföring på mobilen och sedan anpassa din strategi för desktop efter behov.

Förutom att optimera dina annonser för mobilen är det också viktigt att tänka på din webbplats och landningssida-upplevelsen. Visst kan din webbplats se snygg ut på datorn men om det är omöjligt att navigera på mobilen kommer du i slutändan gå miste om en hel del möjligheter.

Som ett minimum bör du ha en responsiv webbplats men helst bör din mobilupplevelse vara specifikt utformad för att leverera en enkel mobilupplevelse (inte bara en anpassad version av din desktopupplevelse).

Oavsett om de flesta annonsörer inser det eller inte så är digital marknadsföring främst en mobilupplevelse nu.

Slutsats

Digital marknadsföring är framtidens marknadsföring. Förutom alla fördelar som vi har diskuterat i hela denna artikel kan du spåra resultaten från dina digitala marknadsföringsinsatser med otrolig noggrannhet. Det innebär att det är lätt att se vilka strategier som ger lönsamma resultat och vilka som behöver lite arbete.

Förresten, om den här artikeln har övertygat dig om att du behöver digital marknadsföring (eller behöver steppa upp ditt digitala marknadsföringsspel), men du vill ha lite hjälp med att identifiera rätt tillvägagångssätt, kontakta oss för ett förutsättningslöst möte. Vi älskar att hjälpa företag att växa med digital marknadsföring.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun