Vad är en landningssida? Och varför ska du skapa en?

Landningssidor är viktiga inslag i alla marknadsföringskampanjer på nätet. De är utformade för att leda trafik mot en specifik åtgärd, till exempel att köpa en produkt eller registrera sig för din e-postlista.

Vissa företag har dussintals landningssidor. Andra har bara en handfull. Men om du frågar, “Vad är en landningssida?” ligger du redan efter dina konkurrenter. Vi hjälper dig att komma ikapp.

Du har förmodligen redan en webbplats. Den har en startsida, en om oss sida, en kontaktsida, och kanske en blogg, alla är ihop kopplade med din primära navigation och en sidfot.

Landningssidor finns ofta utanför din webbplats och ser annorlunda ut än din primära webbdesign – eftersom de behöver kommunicera något som är viktigt för en besökare som har ett visst mål i åtanke.

Så, vad är en landningssida, och hur fungerar det? Vad används en landningssida för? Och hur bygger du en? Låt oss gå igenom processen.

Vad är en landningssida?

En landningssida är en sida på en webbplats som leder användarna till en specifik åtgärd. Det kallas en landningssida eftersom du vanligtvis kör trafik till den via andra online-plattformar.

Låt oss exempelvis säga att du kör en Facebook annons för att marknadsföra din senaste produkt.

Om någon klickar på annonsen kommer de till din landningssida, vilket stärker erbjudandet om produkten, ger ytterligare information och riktar användarna mot försäljningssidan.

Det kan också finnas en köpknapp inbäddad direkt på sidan, om du känner att du har lämnat tillräckligt med information för att en besökare ska kunna fatta ett köpbeslut direkt. Alternativt kanske du har bett folk att anmäla sig till din e-postlista i slutet av ett blogginlägg. När någon klickar på länken hamnar de på en sida med ett formulär.

Vad är en landningssida? Enkelt utryckt är det en plats för konsumenterna att landa så att du kan övertyga dem om att göra vad du vill.

Landningssida vs hemsida

På vissa sätt fungerar lanndningssidor och hemsidor på samma sätt. De är båda utformade för att styra webbplats trafik. Landningssidor är dock mer specifika än hemsidor.

Om du driver en e-handelsbutik har du troligtvis massor av produkter att sälja. Din hemsida kan markera de bästsäljande produkterna i ditt utbud. Medan en landningssida skulle endast fokusera på en produkt. Dessutom behöver en hemsida tilltala hela din målgrupp. Alla som skulle kunna vara intresserade av dina produkter eller tjänster bör känna sig “hemma” när de anländer.

Vad är en landningssida igen? Det är en sida som används för att rikta trafik mot en mycket specifik handling. Därför måste den rikta sig till en mycket liten del av din målgrupp för att göra sitt jobb. Vissa företag har bara en produkt, så deras hemsidor kan också fungera som landningssidor. Andra har redan en mycket liten målgrupp, så de behöver inte begränsa den vidare med sina landninssidor.

Hur används de för att generera leads

Landningssidor konverterar genom att fokusera besökare på en enkel åtgärd. De bästa landningssidorna gör erbjudandet så tilltalande att målgruppen inte kan vägra det.

Vad är målet med en landningssida? Att få besökare att genomföra en önskad åtgärd. Ju mer komplicerad åtgärden är desto mer måste du anstränga dig för att få folk att göra något. Det tex mycket lättare att registrera sig för ett webinar än att köpa en produkt. Konsumenten behöver inte spendera några pengar eller fylla i långa, komplicerade formulär.

Därför kommer du sannolikt att generera fler konverteringar på landningssidor som är avsedda för åtgärder som inte innebär betalning. Det betyder dock inte att du inte kan använda dem för att sälja.

Du väljer bilder, texter och uppmaningar som gör det enkelt för besökare att köpa din produkt. Nedan går vi genom de grundläggande delarna av en landningssida nedamn så att du kan se hur det fungerar.

Typ av landningssidor

Det finns två grundläggande typer av landningssidor: de du skapar för att locka användare, top of the funnel, och de du skapar för att konvertera konsumenterna längst ner, bottom of the funnel.

Top of the funnel landningssidor försöker inte sälja något. De är utformade för att få din målgrupp att gaffla över deras kontaktuppgifter, följa på sociala medier, delta i en online-händelse eller ta ett annat steg som tar dem vidare in i ditt företags inflytande.

Bottom of the funnel landningssidor leder konsumenterna mot att köpa något från dig, boka ett möte – eller, om det gäller ideella organisationer, donera till din sak. Du vill att besökare ska vara inriktade på att ta den specifika åtgärden.

Förstå huvudelementen

Nu när du vet vad landningssidor är och varför de är viktiga ska vi gå genom landningsidans huvudelement. Låt oss undersöka de mest kritiska delarna av en landningssida så att du kan sätta ihop din egen.

Erbjudandet

Du bör kommunicera ditt erbjudande genom hela sidan. Gör det tydligt i din rubrik, brödtexten och uppmaning (call to action). Var väldigt specifik. Kreativt språk är bra, men inte när det kommer i vägen för specificitet.

Layouten och navigering

Landningssidans navigering diskuteras ofta mellan marknadsförare. Vissa säger att du ska ta bort all navigation utom CTA, medan andra påpekar att du vill ge användarna en annan plats att gå till så de inte bara studsar.

Överväg att testa båda. Du bör ta bort dina primära navigering, men du kan inkludera länkar i text om du tycker att de är värdefulla för användaren. Se bara till att de öppnas i en ny webbläsarflik.

När det gäller layout har du många alternativ. Överväg att använda en enkelspaltlayout utan sidofält. Du vill lägga den viktigaste informationen högst upp på sidan så att besökarna inte missar det, men du kan inkludera mer information under.

Designen

Stora anpassade bilder fungerar ofta bra på landningssidor. Vad är en landningssida utan lite färg och spännande bilder?

Du kan också testa anpassade illustrationer, pilar för att rikta besökarnas ögon och andra designelement. Se bara till att din design inte är för “klottrig”. Om ditt meddelande går försvinner i allt kaos kommer du att förlora fler besökare än du konverterar.

Texten

Landningssidans text är viktigt, särskilt eftersom det är det enda sättet att göra din sida mer upptäckbar via sökmotorer. Använd texter som innehåller primära sökord kring ditt erbjudande.

Kreativa adjektiv och verb går långt, speciellt i rubriker och underrubriker. Se till att du korrekturläser dina texter för att undvika misstag och att din teckensnittstorlek är tillräckligt stor för att vara lätt i ögonen.

Formuläret

Formuläret ska se ut som om den hör till sidan, men sticka ut så att besökarna märker det. Var noga med att berätta för besökarna precis vad de kommer att få för att fylla i ditt formulär och hur de ska ta emot den.

Du kan till exempel ge bort en ledmagnet som en direktladdning, eller kanske levererar du ledmagneten via e-post. Kom ihåg att specificitet är viktigt.

Uppmaningen

Uppmaningen är kanske det viktigaste elementet på en landningssida. Det är vad som berättar för besökarna hur man går vidare.

Använd unik, energisk text för din CTA-knapp. Om möjligt gör knappfärgerna annorlunda än andra element på sidan för att hjälpa knappen att sticka ut mer.

Så här skapar du en landningssida

Det enklaste sättet att skapa en landningssida är att använda en webbmall för landningssidor. Det är en förkonstruerad webbsida som du anpassar med dina specifika uppgifter.

Många premium WordPress-teman kommer med pre-designade landningssidor. Du behöver inte kunna någon kod för att ändra rubrik, text, CTA och andra element.

Även om du inte har en förbyggd landningssida kan du skapa en baserad på resten av din webbplatss design. Ta bort alla element du inte vill ha genom att ändra koden själv eller hyr en webbutvecklare.

Gör dina landningssidor mer sannolika att konvertera

Vad är en landningssida värd om den inte konverterar? Absolut ingenting.

Du vill att större delen av din trafik ska konvertera, följ dessa tips för att öka dina chanser att få en bra konverteringsfrekvens / konverteringsgrad.

Förstå vad dina webbplats besökare vill ha

Du måste känna din målgrupp mycket bra för att få dem att konvertera. Vad är deras invändningar mot erbjudandet? Hur fattar de köpbeslut? Vad kommer att imponera på dem? vilka funktioner och fördelar?

När du marknadsför mot människor som är sparsamma och kostnadsmedvetna, vill du använda en landningsida och text som betonar värde. Om du kan erbjuda rabatt på din landningssida kommer du att vara så mycket närmare en försäljning.

Låt oss säga att din målgrupp är extremt säkerhetsmedveten. Om du ber om deras kontaktuppgifter, betona ditt engagemang för deras integritet och de åtgärder du vidtar för att hålla data säkra.

Se hur målgruppen navigerar

När du har skapat en landningssida använder du värmekartor (heatmaps) för att bättre förstå hur besökare interagerar med din landningssida. Värmekartan berättar var användarna klickar, hur långt ner på sidan som de bläddrar och mer.

Inspelningar kan också vara mycket värdefulla. När du registrerar dig för ett Crazy Egg-konto kan du generera inspelningar. När en inspelning slutar kan du titta på musrörelserna för att bättre förstå hur användarna navigerar.

Om en användare har problem med att fylla i formuläret på en landningssida, vet du att du behöver förenkla det eller göra dina instruktioner tydligare.

A/B testa elementen

Genom att köra A/B-tester kan du förbättra olika delar av din landningssida över tiden. Du kan tex ändra rubriken, uppmaningen eller bilder för att se vilken version din målgrupp svarar mest på.

Många marknadsförare gör misstaget att anta att de vet vad som kommer att resonera med sin målgrupp. Testning är det enda sättet att fatta beslut baserat på fakta och data. Om du inte gör A/B-test kan du förlora konverteringar eftersom du felberäknade när du utformade din landningssida.

Glöm inte Tack sidan

Tacksamhet är aldrig en dålig sak när det gäller marknadsföring. Tacksidan är vad sidanvändarna ser efter att de har konverterat på ditt erbjudande.

Tacksidan berättar för användaren att de har slutfört vilken åtgärd du bad dem att utföra och att du uppskattar deras tid och engagemang. Inkludera kontaktinformation om de har några frågor och överväga att rikta dem till en annan sida på din webbplats så att de inte studsar.

Sammanfattning

När du har skapat din landningssida är det dags att marknadsföra den. Dela en länk på sociala medier och med din e-post lista om du har en.

Om du inte får någon trafik till din landningssida har du slösat bort all din tid och ansträngning.

Antag dock inte att du automatiskt har valt de bästa bilderna, text och CTA. A/B testa din landningssida mot en variation och rikta majoriteten av trafiken automatiskt till den vinnande varianten.

Ju mer du testar desto mer kommer du veta om vad som resonanser med folket i din målgrupp.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun

Leave a Reply