Vad är en sökordsanalys?

Av 2019-04-16augusti 29th, 2020Google Ads, Mätning och analys

Sökordsanalysen är första steget i att optimera en webbplats synlighet för vissa sökord i sökmotorer. Utan en väl genomförd sökordsanalys kan det bli svårt att arbeta med SEO. Det gäller att vara strategisk och för små företag kan det vara fördelaktigt att undvika sökord med hög konkurrens. Det finns en mängd olika faktorer att ta hänsyn till när ni gör sökordsanalysen och planerar sökordsstrategin. I den här artikeln diskuterar vi bland annat uppdrag, målgrupp och konkurrens.

Vad gör företaget unikt?

Innan ni gör någonting, och det här är nyckeln, behöver ni veta och definiera vad som gör just ert företag unikt. SEO fungerar precis som en vanlig verksamhet. Att göra allt på samma sätt eller kanske sämre än konkurrenter kommer inte göra att ert företag sticker ut bland mängden. Om ert företag inte är det bästa, varför skulle då kunder välja er över någon annan? Och varför ska Google ranka er webbplats? Det verkar enkelt, men det är lätt hänt att man fokuserar på att ranka och glömmer ofta bort vad som faktiskt räknas.

Meningsfulla sökord

Våra kunder säger ofta: vi kan inte komma på några meningsfulla sökord. Om ni också kämpar med det, ta några steg tillbaka och titta på ert företag som helhet:

  • Vad är erbjudandet?
  • Vad är ert uppdrag?
  • Vilka är era kärnvärden och styrkor?

Vad får företaget att sticka ut från mängden? Tänk på nischaspekterna i företaget som ni är bäst på. Man behöver inte vara bättre än konkurrenterna på precis allt, så länge ni hittar tillräckligt många ämnen för att bygga en sökordsstrategi runt. För mindre företag betyder det förmodligen att ni måste vara bättre på de saker som de stora företagen inte tänkt på eller aktivt vill göra. Kommer ni inte på någonting alls här så har ni ett mycket större problem än att bara sökord …

Målgruppens roll i sökordsanalysen

När ni har bestämt vad erbjudandet är, är det dags att kartlägga målgruppen. I slutändan handlar sökmarknadsföring om att kunder ska kunna hitta er. Så det första som behöver göras är att ta reda på vilka ord målgruppen använder för att hitta informationen de letar efter.

Låt oss titta på ett exempel. Här på Buzzlemedia utför vi sökordsanalyser. Så i början kan det vara logiskt att vi optimerar för sökordet “sökordsanalys”. När vi analyserar trafikdatan visar det sig att vår målgrupp söker efter “vad är en sökordsanalys och hur gör man en sökordsanalys” oftare. Så det är mycket mer meningsfullt att optimera för de sökfraserna istället. Som det här inlägget ni läser just nu. Den är optimerad för “hur och vad” en sökordsanalys är och varför det är viktigt. Varje företag har sitt interna ordförråd, vilket ofta inte stämmer överens med målgruppens ordförråd. Därför bör ni alltid välja sökord ur målgruppens perspektiv. Google Trend kan användas för att undersöka hur ofta vissa sökfraser används jämfört med andra.

Analysera konkurrenternas sökordsstrategi

Slutligen kan ni helt enkelt inte utarbeta en ordentlig sökordsstrategi utan att analysera konkurrenterna. Alltför ofta optimeras webbplatser för sökord som de inte har möjlighet att ranka för. Därför är det viktigt att undersöka konkurrensen för sökorden.

Ni kan göra en grundlig analys av alla konkurrenter inom ert område och det kan säkert vara värt att göra. Men låt oss hålla fast vid grunderna. Det är faktiskt ganska lätt att få en allmän uppfattning om konkurrensen. Bara Googla några sökord ni gärna vill ranka för och se vilka företag som dyker upp, jämför dem med var er webbplats rankas. Hur stora är de företagen som rankar 1-3? Skulle ert företag passa in bland dessa resultat?

OBS! Ni kan inte bara förlita er på sökresultaten eftersom Google skräddarsyr dem efter personlig sökhistorik, vilket innebär att er webbplats kommer att ranka bättre för er än för andra som gör samma sökning. Ni kan söka i inkognito-mode för att få bättre uppskattning. Annars skulle ni också kunna använda en VPN eller ett SEO-verktyg som tex SEMRush eller MOZ.

Utvidga strategin steg för steg

Stora webbplatser kan enkelt ranka för de mest allmänna sökorden. Mindre webbplatser med en mycket specifik nisch kan göra detsamma. Det är självklart också lättare om ni skriver på ett språk som inte talas över hela världen som engelska. För de flesta mindre webbplatserna som skriver på svenska är dock den allmänna tumregeln följande: Börja med en stor uppsättning long tail sökord som har lite trafik. Därefter arbetar ni steg för steg mot tuffare sökord. När webbplatsen har fått SEO auktoritet, börja optimera för mer allmänna sökord. Och i slutändan kanske ni också kan ranka för företagets viktigaste sökord.

Abbe El-Madhoun

Författare Abbe El-Madhoun

Fler inlägg av Abbe El-Madhoun