Vad är Marketing Automation? Och varför är det viktigt

Av 2020-07-17oktober 4th, 2020Inbound marketing, Strategi
Marketing Automation

Marketing Automation – en guide

Bakom varje framgångsrik inbound marketing finns Marketing Automation eller MA. De möjliga mål som går att uppfylla med hjälp av Marketing Automation är flera. Om man behöver mer leads, bättre konverteringsgrad och ökad försäljning, så är de några av de möjliga mål som man kan lyckas att uppnå. Företag som använder Marketing Automation kan få se fler leads i sin pipeline och bättre försäljning samtidigt som produktiviteten ökar och marknadsföringskostnaderna minskar.

Att börja med Marketing Automation kan vara överväldigande – ja, till och med lite skrämmande – men uppsidorna är så många och med lite hjälp på traven så inser man att det är lättare än man först tror.

I denna artikel kommer vi att förklara allt som ett marknadsföringsteam behöver veta för att börja med Marketing Automation.

Så, vilka är fördelarna med en lyckad strategi? Här listar vi dem:

Flytta fokus till er strategi med Marketing Automation

Det slutliga målet med automation är att den ska öka effektiviteten. Marknadsföringsprojekt kräver en hel del och ställer höga krav på en organisation. Men, i slut ändan frigör automation tid genom att effektivisera processer – tid som kan användas till att fokusera på strategi och kundkontakt.

Automatiserade processer tar hand om mycket av kommunikationen med potentiella kunder, lead nurturing, content publicering, social media management, marknadsanalyser, analytics; ja, praktiskt taget alla uppgifter som inte behöver en mänsklig hand bakom under hela processen. Att implementera Marketing Automation i ert företag förändrar, förenklar och förbättrar effektiviteten.

Omfördelar budget och tid

Eftersom automation effektiviserar frigör det tid, tid som anställda kan använda för att prioritera sina viktigaste uppgifter. Denna extra produktivitet gör att projekt kan levereras snabbare och utan den där extra tiden utöver den nödvändiga.

Automation tar bort slitet med repetitiva uppgifter vilket gör att era marknadsföringsspecialister kan fokusera på det viktigaste.

Marketing Automation stödjer kundkontakten

Att kommunicera effektivt – i sin strävan med att få en fin leads nurturing och bygga bra relationer med kunderna – är väldigt viktigt. Men det ska inte krävas att en hel personal ska spendera hela dagar med att skicka e-mail fram och tillbaka. E-mail marketing är den enklaste Marketing Automation taktiken att börja med. T ex om en webbplatsbesökare inleder en dialog med ert företag, så är klokt schemalagda e-mailslingor som är automatiserade ett väldigt bra sätt att hålla de potentiella kunderna varma.

Detta har två väldigt bra fördelar. För det första: det säkerställer att rätt mail kommer till rätt kund vid rätt tidpunkt. För det andra: det kräver en minimal insatts från er sida. Sätt upp reglerna i e-mailslingan en gång – sen är det klart!

E-mailmarketing ger dig ett hum om hur automation fungerar och dess potential. Efter du har fått den förståelsen så kan du utan problem börja implementera chatbottar för kundsupport på er sajt, erbjudande på sms etc. Detta medför att kunderna kommer får den supporten de behöver genom hela kundresan per automatik.

Samlar meningsfulla data

Mjukvara samlar in och analyserar data om leads, kunder, försäljning och så vidare. Detta hjälper marknadsförare att analysera tidigare och pågående kampanjer för att förutse vilka strategier som kommer att fungera bra i framtiden.

Rapporter från dessa automatiska analyser kan förbättra varje steg i marknadsprocessen. Företag kan också dra fördelar av A/B tester för att optimera sitt content i realtid för maximal effekt.

Innan du implementerar automatiserade marknadsföringsprocesser är det viktigt att skapa ett arbetsflöde. Detta gör att ditt team kan förbereda sig för nya processer och säkerställa att automatisering ger det bästa resultatet för ditt företag. Det finns fyra viktiga steg att följa:

1. Identifiera vilka uppgifter som stjäl tid

Pin pointa ditt teams mest repetitiva och långdragna marknadsföringsuppgifter. Det är där du får de största fördelarna från automatisering. Som vi nämnde ovan kan till exempel automatiserade svarsmeddelanden minska den administrativa bördan för ditt team. Identifiera dina nuvarande marknadsföringsuppgifter och välj de som är både tidskrävande och kompatibla med automatisering.

2.  Hitta och välj ut den bästa Marketing Automation mjukvaran

Det finns oändligt med valmöjligheter när det gäller programvara för automatisering. Att gallra ut de bästa kan vara en utmaning – särskilt i början. Gör en grundlig research för att hitta den bästa programvaran innan du börjar planera långsiktigt. De flesta plattformar erbjuder en gratis testversion, som ger dig en chans att testa programvaran och utvärdera vilken som passar bäst. Vi själva använder HubSpot och rekomenderar det till alla våra kunder.

3. Utbilda ditt team

Även om automatisering redan från början effektiviserar er marknadsföring kräver implementationen och uppstarten av ny mjukvara och processer en investering i utbildning för er personal. Det är viktigt för teamet att förstå hur automatisering passar in i deras arbetsrutiner och hur deras roll kan förändras. Betona fördelarna och ge personalen en möjlighet att noggrant testa mjukvaran, samtidigt som de pekar ut eventuella problem och utmaningar. Automatisering av marknadsföring förutsägs bli en av de viktigaste kunskapen i marknadsföring och företag kan dra fördela av att tidigt göra i Marketing Automation nu och för framtiden.

4. Utvärdera effektiveten av automatiseringen

Att genomföra automatisering är inte en engångsprocess. Vi rekommenderar att man kontinuerligt granskar vad som fungerar bra, vad som kan förbättras och automatiseringens inverkan på viktiga mätvärden. Detta gör att du kan göra lämpliga justeringar vid rätt tidpunkt.

Automation kommer att ta hand om marknadsföringens process mer mekaniskt, men din kunskap inom marknadsföring är fortfarande avgörande för budskap som skickas till befintliga och blivande kunder. Tänk på dessa punkter när du skapar innehåll för dina automatiserade marknadsföringskampanjer:

Lär känna din publik

Vi antar att du har hört detta en miljon gånger tidigare, men det är ingen överdrift att vikten av att känna din publik inifrån och ut gör hela skillnaden. Att pin pointa deras demografiska profil, deras geografiska plats, intressen och vanor och vad vill de se hjälper dig att skapa en persona. Den hjälper dig att rikta in din målgrupp på ett trovärdigt sätt och leverera content som faktiskt gör en skillnad.

Använda dig av en tone of voice

Er tone of voice är en viktig del av den relation ditt företag bygger med sina kunder och målgrupp. Beroende på den personan som ni vill nå ut till kan du välja antingen en mer corporate tone of voice eller en mera hjärtlig. När ert varumärke har hittat den tone of voice som ni vill förmedla så håll dig fast vid den – annars kommer din publik att uppleva ett spretande budskap som oprofessionellt.

Glöm inte den mänskliga aspekten

Även om mjukvaran skickar dina e-mail måste ditt content ändå ha känslan av att en människa finns där bakom mailet. Utforma kommunikationen på ett sätt att mottagaren tror att den är skriven just för den.

Ha en bra mix

Fastna inte i inte budskap som inte fungerar! Om leads och kunder får samma eller likadant content, vecka efter vecka, kommer de att förlora intresset för ditt varumärke. Byt format, uppdatera dina bilder, var lite modiga och unik och viktigast av allt – ge din målgrupp en anledning att fortsätta engagera sig med ditt varumärke.

Var relevant

Trender kommer och går, men om du hittar dem vid rätt tidpunkt kan det bli uppmärksammat av era potentiella kunder. Var både smakfull och ha taktkänsla i din approach; du behöver inte dra nytta av varje trend, bara de som är relevanta för ditt varumärke. Så när trenden mattas av går så är det viktigt att se till att ditt content är up to date.

Fem strategier för att optimera din Marketing Automation

Planera utfallet

Innan du påbörjar en marknadsföringskampanj måste du veta exakt vad du vill få ut ur den. Annars blir satsningen rörig och kommer troligtvis inte att ge många konkreta fördelar. Oavsett om du vill locka fler besökare till din webbplats, generera nya leads, öka försäljningen eller öka marknadsandelen kan automatisering hjälpa.

Gör ditt content personligt

Generiska e-postmeddelanden kommer inte att fixa biffen. Kunder vill känna sig uppskattade och uppmärksammade av de varumärken de köper produkter eller tjänster från. Se till att ditt content kan anpassas med automatiseringsprogramvara och skapas för att kunna uppfattas att vara helt skräddarsytt för mottagaren.

Använd A/B testning i er Marketing Automation

Ditt företag kanske redan gör A / B-tester som en del av sin utvärdering av marknadsföringskampanjer, men att automatisera processen är oerhört fördelaktigt. Förutom tidsbesparingar ger automatiserade A / B-tester realtidsdata på effekterna av marknadsföringskampanjerna – så att du ser var du kan göra snabba justeringar där det behövs.

Få med ditt team på resan

Utbildning och bra dialog och kommunikation är avgörande för en framgångsrik implementering av automatiserade processer. Ditt team kanske känner sig hotat av att det är robotar som ersätter människor – men detta är ett orättvist antagande i marknadsföringsvärlden. I stället för vara rädd för Marketing Automation ska du se automatisering som en process som är väl värd att börja tycka om för det är ett verktyg som gör att ditt team kan fokusera mindre på det överflödiga och tidskrävande och mer på de egentliga kunskaperna du anlitade dem för.

Fokusera på kundupplevelsen

I slutändan beror framgången på automatisering av hur dina kunder reagerar på den. Samla meningsfulla data under hela processen med hjälp av kartläggning av kundupplevelser för att få feedback. Detta gör att du kan anpassa dina inställningar och integrera nya automatiseringar där de kommer att vara till hjälp. Det är viktigt att förstå att automatisering bara är till nytta så länge du ser resultat både hos slutkonsumenten och din försäljning.

Slutsats

Det finns mycket att vinna på automatisering. Ökad effektivitet, kostnadsbesparingar, förbättrad produktivitet, mer insiktsfull data att analysera och bättre kundsupport; alla dessa fördelar är viktiga för marknadsförare.

Med god planering, tydliga mål, specialiserad utbildning och optimerat content kan alla företag implementera och göra en stor framgång med Marketing Automation. Och dessa processer har framtiden för sig – Artificiell intelligens är här för att stanna.

Peder Grönvall

Författare Peder Grönvall

Fler inlägg av Peder Grönvall