Varför du inte får de resultat du behöver från Facebook annonser

Facebook resultat

Om du kämpar med att få de resultat du vill ha via Facebook annonser är du inte ensam. Facebook är ett komplicerat system och varje kampanj har många rörliga delar som du måste se till att arbeta tillsammans för få bra resultat.

I det här inlägget kommer vi att diskutera de fem vanligaste orsakerna till att du inte får de Facebook-annonsresultat du behöver och hur du hanterar var och en av dem.

Det finns gott om historier online som talar om de otroliga resultat du kan få från Facebook annonser. Facebook har många av dem på sin webbplats och citerar case efter case som visar ökningar i varumärkesmedvetenhet, köporder, ROI och mer.

Dessa berättelser kan vara nedslående när du har investerat i annonssystemet och inte få de resultat ditt företag vill ha. Här kommer våra insikter:

Vill du ha fler kunder från Facebook?

1. Du använder inte A / B-testning

Om du söker online hittar du oändligt många blogginlägg som beskriver hur du skapar en felfri Facebook annons på bara några minuter.

Men verkligheten ser annorlunda ut. För att skapa starka Facebookkampanjer krävs det ofta mer än att bara följa vad någon skriver i ett how-to inlägg – det finns tyvärr ingen riktig magisk formel här. Det beror på alla de rörliga delarna som vi nämnde tidigare i kombination med produkter, meddelanden, strategi och målgrupp som är helt unik för varje företag. Även experter är ibland lite förvånade över vilka kampanjer som klarar sig bra och det finns inte alltid tydliga skäl till varför vissa presterar bättre än andra.

Det är därför du behöver A / B-testa.

A / B-testning (även känd som “split testing”) kräver noggrann testning av dina kampanjer. Du skapar flera versioner av en enda annons eller annonsuppsättning för att testa målgruppen, placeringarna, annonstexten eller bilderna. Du kan bara testa en åt gången så att du kan se vilka ändringar i kampanjen som har störst inverkan men det kommer att visa dig vad som resonerar med din målgrupp.

Förutom att hjälpa dig hitta ditt mest effektiva innehåll och utforma dina strategier garanterar A / B-tester att du har massor av annonser aktiva samtidigt. Detta är bra, eftersom det förhindrar annonströtthet eftersom användare ser nya kampanjer som håller dem engagerade.

Om du inte har börjat köra A/B-tester ännu gör Facebook det enkelt. När du skapar en kampanj använder du den delade testfunktionen för att skapa flera versioner av dina annonser samtidigt.

2. Dina målgrupper är för små

Det finns massor av tips för hur du kan använda Facebooks inriktning för att nå de mest hypernischade-grupperna du någonsin kan föreställa dig, även här i vår blogg. Vill du inrikta dig på personer mellan 18 och 24 år som flyttat hemifrån, har en kommande födelsedag och gillar bodybuilding? Du kan göra exakt det och mer.

Men här är saken du ska försöka undvika.

Din publik kan faktiskt bli för liten. När detta är fallet, kan två saker hända: Du kan tappa synen på kampanjens mål och du kan ta slut på människor att rikta in sig … bokstavligen.

När din målgrupp är liten kommer du snabbt att få slut på nya människor att marknadsföra till. Detta innebär att samma målgruppsmedlemmar kan se din annons om och om igen, vilket ökar frekvensen och tröttheten i annonsen. Folk blir mindre benägna att klicka eller vidta åtgärder vilket övertid påverkar dina kampanjer negativt.

Se till att du hittar en balans med din målgrupp, välj alternativ som är tillräckligt smala för att hjälpa dig att nå din målgrupp men inte så smal att det blir kontraproduktivt.

3. Du har inte retargeting kampanjer igång

Retargeting är en avgörande del av att visa användare annonskampanjer som är relevanta för deras nuvarande förhållande till dig. Jag kan inte betona vikten av retargeting tillräckligt mycket. Det här är nudgen som behövs för att få dem att köpa och det fungerar eftersom du ger dem den information som behövs vid den avgörande tidpunkten. Det spelar ingen roll om du försöker få användare att fylla i ett leadformulär eller en kund att vidta åtgärder som att prova en ny produkt. Retargeting kan hjälpa dig med just det.

4. Ditt annonsmaterial ger inget värde

Dina annonser kommer aldrig att resonera med tittarna om de visuella bilderna / video inte är intressanta och annonstexten inte ger något värde.

När folk tittar på din video bör de förstå budskapet direkt. Det betyder inte att du behöver sälja något – en intervju med en kund eller företagets grundare är ett bra sätt att skapa medvetenhet och förtroende. De behöver bara förstå vad du vill att de ska göra.

Bilder bör vara intressanta och iögonfallande men också självförklarande. Ingen bör undra vad du säljer.

Kanske viktigast av allt (eftersom detta är det område där de flesta företag verkar kämpa) måste texten vara riktigt bra. Du måste förmedla värdet av den åtgärd du vill att folk ska vidta och själva produkten eller tjänsten. Vad gör det annorlunda, hur fungerar det och vilka fördelar kan kunden få genom att köpa och använda det? Börja alltid med varför någon ska köpa dig eller din produkt, förklara sedan hur det kommer att underlätta och sist handlar det om vad det är de ska göra för att ta del av erbjudandet.

5. Du hanterar inte dina kampanjer aktivt

Facebook annonskampanjer (som med alla PPC-kampanjer) behöver noggrann och aktiv övervakning. Saker kan ändras snabbt och det kan finnas många orsaker. Annonsrankingssystemet kan ändras, nya konkurrenter kan börja buda på samma målgruppsmedlemmar, nya funktioner kan rullas ut och ibland ser din målgrupp annonsen för många gånger och blir trötta på den. Även annonskampanjer som presterade bra för en månad sedan kan helt oväntat sluta göra det om olika faktorer börjar förändras.

Du måste övervaka dina kampanjer regelbundet, checka in med några få dagar emellan. Under den här tiden kan du titta på resultaten för dina kampanjer. Du kan ställa in automatiska regler som hjälp, till exempel att pausa annonskampanjer om deras frekvens kryper förbi en fyra men manuell granskning är alltid viktig.

Vi kommer inte att ligga här – aktiv kampanjhantering tar betydande tid och ansträngning. Det är en av anledningarna till att många av våra kunder vänder sig till oss här på Buzzlemedia. Om du inte har tid för att hantera kampanjerna du skapar kan du överväga att lägga ut processen till en kvalificerad byrå som vår.

Slutgiltiga tankar

Om du undrar varför du inte får de resultat du behöver från Facebook behöver du pausa innan du fortsätter med dina kampanjer. Titta på vad som kan tänkas vara käppen i hjulet. Är det strategin, annonsmaterialet eller till och med tiden det tar att hantera kampanjerna ordentligt?

Det finns många sätt att lyckas med Facebook annonser och ibland tar det tid och övning att hitta det som fungerar för dig.

Vill du ha hjälp med att se bra resultat snabbt så att du kan maximera din investering? Här på Buzzle erbjuder vi full service annonshantering för våra kunder med datadrivna strategier och optimeringstekniker. Hör av dig idag om du vill ha hjälp och feedback på din annonsering.

Abbe El-Madhoun

Author Abbe El-Madhoun

More posts by Abbe El-Madhoun