YouTube annonsering: Allt du behöver för att komma igång

Av 2020-02-26 juli 16th, 2020 Google Ads

YouTube är den näst största sökmotorn på internet, bara Google är större. Med 1,9 miljarder månatliga användare – och 60 procent som säger att de föredrar att titta på YouTube framför TV – är det svårt att missa att det finns en stor publik som växlar till videoströmningsplattformen.

Från stora organisationer till småföretag väljer att använda YouTube-annonser mer och mer regelbundet i sina marknadsföringsstrategier. I det här inlägget kommer jag att gå genom hur man kommer igång med YouTube-annonser, olika typer av annonser, tips och råd och hur man får annonsering på YouTube att fungera för ditt företag.

Youtube annonsering

Typer av YouTube annonser

YouTube-annonser skiljer sig från annonsering på andra plattformar. Det finns några olika typer av annonser tillgängliga, var och en med sina egna fördelar och nackdelar beroende på situationen. Låt oss titta på vad som finns där ute.

Inte överhoppningsbara videoannonser

Youtube annonser

Som namnet antyder kan inte dessa videoannonser hoppas över för att se YouTube-videon som du klickade på. De varar 15 till 20 sekunder (eller bara sex sekunder om de är bumberannonser) och varaktigheten är beroende av geografisk plats. Tidigare var dessa annonser 30 sekunder lång, men YouTube ändrade sina varaktighetsregler för en bättre användarupplevelse. Du kanske får mindre tid framför din målgrupp, men de blir 10-15 sekunder lyckligare, så det är förmodligen en vinst för annonsörer på lång sikt.

Låt oss prata om tre typer av icke-överhoppningsbara YouTube-videoannonser: pre-rolls, mid-rolls och bumbers.

Pre-roll-annonser

Pre-roll är en videoannons som visas i början av en YouTube-video innan videon spelas upp. De har en maximal varaktighet på 20 sekunder.

Mid-roll annonser

Om videon du tittar på är tio minuter eller längre kan en mid-roll-annons infogas i mitten av videon. Dessa annonser är också upp till 20 sekunder långa.

Bumperannonser

Bumperannonser är det kortaste annonsformatet på YouTube, varar bara sex sekunder. Dessa annonser spelas upp före videoklipp eller i slutet av videoklipp. Bumperannonser gör det enkelt att återanvända äldre videoinnehåll för snabba annonser för att snabbt fånga publikens uppmärksamhet och undvika besväret med längre ohoppbara annonser.

TrueView annonser

De vanligaste annonserna på YouTube-plattformen är TrueView-annonser. Dessa annonser kan variera i innehållet som visas baserat på tittarens preferenser. TrueView-annonser är också annorlunda än de vi har diskuterat hittills eftersom de kan vara överhoppningsbara eller inte överhoppningsbara, det finns dock begränsningar på längden. Hoppbara annonser kan visas upp till sex minuter medan annonserna som inte kan hoppas över måste vara 15–20 sekunder. Att betala för dessa annonser är mycket lik PPC, där du bara betalar för dem när användare tittar på minst 30 av annonsen eller om de klickar på annonsen.

Det finns två typer av TrueView-annonser: videoannonser och visningsannonser.

Video

In-stream-annonser placeras före YouTube-videon. Om annonsen är längre än 20 sekunder har tittaren möjlighet att hoppa över den. För att konvertera kan tittarna klicka på CTA-överlägget eller den mindre länken bredvid visningstimern.

Visningsannonser

Visningsannonser visas på flera platser för annonsörer – YouTube-hemsidan, sidoraden “relaterade videor” och högst upp på sökresultatsidorna. Annonsen som visas kanske inte alltid hänför sig till vad tittaren söker, men för det mesta kommer den att göra.

YouTube videoannonssekvens

Detta är inte en annonstyp utan det är en viktig annonsfunktion. En videoannonssekvens är en serie videoannonser som du vill visa för en användare. Inom varje steg i serien finns en annonsgrupp och en videoannons. Dina användare går igenom annonssekvensen baserat på visningar, visningar eller överhopp. Kriterierna ställs vanligtvis in på kampanjnivå. En annonssekvens liknar ett arbetsflöde för e-postautomation, där varje steg bestäms av användarens tidigare engagemang och dina definierade, förinställda kriterier.

Till exempel, för att en person ska gå till det andra steget i din sekvens måste ett intryck räknas på den första videoannonsen de ser. Ju fler engagemang desto bättre, även jämfört med ett enda men längre engagemang.

Nyckeltal att spåra för dina YouTube-annonskampanjer

Nu när du kör din YouTube-kampanj måste du veta hur den presterar och vilka förändringar eller optimeringar som måste göras. Du bör antagligen länka dina YouTube-kampanjer till Google Ads för att se djupare insikter. Men om du inte känner till Google Ads-instrumentpanelen, kanske du är osäker om vilka mätvärden du bör se efter eller om resultaten du får är standard för din bransch. Och all data i världen hjälper dig inte om du inte vet vad något av det betyder.

Här är de nyckeltal som du behöver vara medveten om i ditt Google Ads-konto:

Medvetenhet

  • Intryck: hur många personer exponerades för din video (och miniatyrbild)?
  • Visningar: hur många tittade förbi 30-sekundersmarkeringen?

Övervägande

  • Visningsfrekvens: procent av visningar kontra mängden visningar
  • Kostnad per klick (CPC): hur många personer som klickade på din annons
  • Visningstid: den totala tiden som tittades på dina videoannonser, visas i sekunder
  • Klick: personer som klickade på din annons
  • Klickfrekvens (CTR): procentandelen som klickade på dina annonser
  • Förvärvade åtgärder: en YouTube-tittare engagerar sig på din YouTube-kanal efter att ha engagerat sig i en annons

YouTube annonsinriktning

Det bästa sättet att fortsätta förbättra din annonsprestanda är att se till att du visar dem för rätt personer. YouTube har skapat många unika målgruppsinriktningstyper som gör att vi som marknadsförare kan upptäcka och nå vår målgrupp. Det finns många YouTube-inriktningsalternativ och att navigera i dem kan vara svårt. Här är en kort översikt över de inriktningsalternativ du kan använda för dina YouTube-annonser.

Demografiska grupper

Demografisk inriktning är inget nytt. Det som skiljer sig med YouTube-annonser (och Google) är att kampanjer nu kan använda de mer detaljerade demografiska alternativen för målgrupper som studenter, husägare och nya föräldrar.

Livshändelser

Förutom detaljerad demografisk inriktning ger YouTube dig möjligheten att inrikta dig på användare baserat på deras stora livshändelser – vilket gör att du kan presentera innehåll som är relevant för det som händer i deras liv. Det finns underkategorier i var och en av dessa större händelser:

  • Starta företag
  • Examensarbete
  • Hemrenovering
  • Jobbbyte
  • Äktenskap
  • Flytt
  • Nytt husdjur
  • Att köpa ett hem
  • Pension

Konsumentbeteende

Med YouTube-inriktning kan du också nå användare baserat på deras onlinebeteende och konsumtionsvanor med hjälp av förbyggda målgrupper. YouTube använder användarsignaler över alla Googles plattformar för att utveckla dessa målgrupper. Några av de potentiella konsumentbeteende segmenten inkluderar:

  • Matvaror
  • Närbutikshoppare
  • Ofta restaurangbesökare

Anpassade målgrupper

En av de mer användbara nya målgruppstyperna som är tillgängliga för YouTube-annonsering är den anpassade avsikten. Detta gör det möjligt för annonsörer att inrikta sig på användare baserat på specifika sökord de har sökt på Google. Välj bara önskad sökordslista och YouTube kommer hela tiden att uppdatera målgruppen så att de inkluderar alla potentiella användare som har sökt efter dessa termer.

Remarketing målgrupper

Remarketing på YouTube skiljer sig inte från alla andra medieplattformar. Du kan rikta in dig på användare som har besökt en specifik sida på din webbplats och skapa anpassade remarketing målgrupper i Google Analytics för YouTube.

Tips och råd för YouTube annonsering

Vi vet vad våra alternativ är, hur man mäter framgång och vem vi ska rikta in oss på. Men hur kan du se till att dina annonser faktiskt är bra? Här är några steg du kan vidta för att försäkra att du inte gör denna ansträngning förgäves.

Kvalitetsinnehåll

Att demonstrera dina produkter eller tjänster via YouTube-annonser och komplettera med ytterligare innehåll på din YouTube-kanal är ett av de bästa sätten du kan nå potentiella kunder och vägleda dem till ett köp. 70% av kunderna tittar på YouTube-videor för att undersöka produkter innan de köper, så att ett bra första intryck kan gå långt.

Om du startade en YouTube-kanal för att stärka ditt varumärke måste du förbinda dig. Publicera, publicera, publicera! Bestäm en kadens om hur ofta du ska ladda upp videor och håll fast vid den. Det sista du vill göra är att användarna bara klickar på dina annonser för att hitta en död kanal. Dina annonser kan vara iögonfallande, men om de inte leder till innehåll som är informativt och användbart för konsumenten lämnar du pengar på bordet.

Optimera för Sök

Du kanske har ett bibliotek med användbara videor som dina kunder kan hitta, men ingen ser dem om du inte tänker på sök. Gör lite sökordsundersökningar och skriv enkla titlar som direkt relaterar till de frågor som folk som är intresserade av din produkt ställer. Eftersom produktvideor och visningsannonser vanligtvis används för medvetenhet om en produkt, bör ditt mål vara att se till att du hittas av intresserade och potentiella kunder på YouTube – eftersom det ju är plattformen du annonserar på.

Skapa ett community med prenumeranter

Köp sker inte alltid första gången en användare ser en annons. Normalt, efter flera (eller många) beröringspunkter, köper en användare äntligen. Om dina annonser är bra, kommer folk tycka om ditt varumärke, men även bra annonser kanske inte gör din målgrupp redo att köpa. Om de ännu inte är redo att köpa, vägled dem att prenumerera på mer av ditt innehåll på YouTube. Ju mer de ser, desto mer troligt är det att de tar steget. Detta gör att du också kan nå en bredare målgrupp med betalt och organiskt innehåll.

Optimera, analysera, upprepa

För att få fördelarna med YouTube annonsering måste du fortsätta arbeta med att förbättra KPI: er och statistik för din annonsprestanda. Analysera data som tillhandahålls av YouTube Analytics och Google Analytics och gör ändringar vid behov. Använd inte pengar på praxis som inte fungerar! Framgång med YouTube annonsering kräver ett åtagande att optimera prestanda och öka dina färdigheter för att hålla dig uppdaterad med trender och förändringar.

Nu är det din tur

YouTube annonsering är ett otroligt sätt att få dina videoannonser framför din målgrupp. Ja, videoinnehåll tar mer arbete (och pengar) än vanliga PPC-annonser, men medvetenheten för din målgrupp är värdefull.

Kom ihåg att om ingen ser ditt videoinnehåll kommer det inte att göra någon nytta. Gör allt du kan för att optimera det aktuella videoinnehållet du har. Med den här guiden och nya YouTube-kunskaper i ditt arsenal är du på god väg att lansera en framgångsrik YouTube-kampanj!

Abbe El-Madhoun

Författare Abbe El-Madhoun

Fler inlägg av Abbe El-Madhoun